Jag har blivit den där någon som finns överallt!

Hej hopp! Idag har varit en händelserik dag på praktiken :) Jag har sett en patient röra på handen och armen, trots att hon inte alls kan göra det då hon sitter eller ligger på rygg, men i sidoliggande går det kanoners! Så himla coolt! För er intresserade som undrar vad det beror på så är anledningen att man i kroppen har sk sträckreflexer och då man fått en stroke kommer de primitiva reflexerna från spädbarnstiden tillbaka och därav alltså denna sträkreflex. Sträckreflexerna är som starkast då man ligger på rygg och alltså vill kroppen sträcka på sig i denna position. Lägger man sig däremot på sidan så försvinner delvis denna reflex (för vissa personer) och det kan då gå lättare att sträcka och böja :D Coolt va?!

Jag har även varit med på en dopplerundersökning idag! Det är en röntgenundersökning då man utforskar blodkärlen i halsen (carotis) och ser om det finns några förträgningar där. Häftigt värre! Förstår inte alls hur läkaren kunde se någonting alls, men han visade mig halskotorna och en hel del olika blodkärl. Wow! Sånt här går jag igång på :P Se bild nedan, typ så såg det ut ;)

Hel enkelt en mycket händelserik dag som avslutades med lite träning på sjukhusets gym. Sweet!

Nu ska jag plocka ut linserna och kanske gå å lägga mig snart! Pussar och kramar på er!

Jo btw, angående titeln, mamma har börjat skylla allt som den där någon annan gör i hemmet på mig! Orättvist, oja! Sant, hmm, kanske inte alltid :P

Kommentera

