Svalgröntgen

Hej hopp! Oj, vad trött jag var igår. Jag kom hem och åt lite middag, lagade en kladdkaka och toksomnade i soffan :O Sov länge och blev väckt efter ett tag av mamma som tyckte jag slulle lägga mig, då var klockan 20. Jag härdade ut till klockan 22 och toksomnade sedan i sängen igen :D

På praktiken har det rullat på. Var med på ronden i dag med hela teamet av sjuksyrror, läkarna, kurator, logoped, arbetsterapeut och vi sjukgymnaster. Det är jobbigt när ens patienter är multisjuka och har kass prognos, trots att man ser hur de kämpar med träning och inte vill ge upp.

Idag har jag varit med på en häftig undersökning! Det var en svalgröntgen för att se om en patient skulle klara av att äta normal kost. Då röntgar man patienten medan han sväljer äppelmos och vatten och sånt som kan vara bra att kunna svälja, med kontrast i sig så att det syns på röntgen. Det var häftigt att se struphuvudet röra sig och se att lite av det han svalde gick ned i fel strupe… Tyvärr hittade jag inte någon bild på hur det ser ut så jag kan visa er, men ni får ta mig på orden att det var häftigt att se.

Efter praktiken gick jag till gymmet och tok-köttade styrka! Mina ben kommer kännas i morgon :D När jag skulle hinna till tåget så kom det ingen bra buss från sjukhuset så jag fick gå. Dock var det lite taskigt med tid, så jag fick springa de sista fem minutrarna. Gaah! Med mina ben :O Det tog emot…

Puss!

Kommentera

